Utilizează cardul în siguranţă

Cardurile emise de Mobiasbancă – Groupe Société Générale sunt o modalitate sigură de a gestiona cheltuielile. Câteva măsuri simple de precauţie te vor ajuta să te asiguri că nu vei avea probleme.

Când primeşti cardul

    Semnează imediat pe banda de semnătură de pe spatele cardului
  • Memorizează Numărul Personal de Identificare (PIN) – niciodată să nu îl scrii
  • În cazul în care alegi să-ţi creezi un nou PIN sau să îl schimbi pe cel iniţial, evită opţiunile evidente cum ar fi data naşterii tale
  • Nu dezvălui nimănui PIN-ul cardului
  • Utilizează un PIN diferit la fiecare card pe care îl deţii

Acasă

  • Păstrează chitanţele de la magazine şi de la bancomat – verifică dacă acestea coincid cu extrasele de cont de la bancă şi cu fondurile disponibile pe cardul tău
  • În cazul în care suma este incorectă sau ai descoperit o tranzacţie pe care nu ţi-o aminteşti, telefonează imediat la Contactell: 0 373 (22) 256-456, serviciu activ 24 ore din 24
  • Păstrează o listă cu numerele cardurilor pe care le deţii, împreună cu numerele de contact la care trebuie să anunţi dacă acestea au fost pierdute sau furate

În magazin

  • Verifică cu atenţie dacă suma scrisă pe chitanţă sau pe ecranul terminalului POS este corectă înainte de a autoriza tranzacţia prin introducerea PIN-ului sau prin semnarea chitanţei
  • Asigură-te că primeşti înapoi cardul, împreună cu copia chitanţei
  • Păstrează cardul în siguranţă şi fii atent(ă) la potenţiali hoţi de buzunare

Comanda prin poştă sau prin telefon

  • Să nu dezvălui numărul de card decât comercianţilor de unde ai mai făcut cumpărături sau care sunt de încredere
  • S-ar putea să fii întrebat care este codul de securitate al cardului tău – cele trei cifre inscripţionate pe partea din spate a cardului, pe banda de semnătură. Poţi comunica codul respectiv, dar PIN-ul nu trebuie dezvăluit nimănui, niciodată
  • Păstrează o notă cu detaliile tranzacţiei tale împreună cu adresa şi numărul de contact al furnizorului

Cumpărături pe Internet

Cardul tău poate fi utilizat pentru a face cumpărături şi rezervări pe internet sau pentru a plăti facturi, în condiţii de maximă siguranţă.

Pentru a-ţi proteja tranzacţiile online este suficient să activezi cardul în SecureCode şi să obţii o parolă suplimentară pentru sporirea securităţii.

Avantaje:

  • activarea este gratuită şi nu necesită semnarea vreunui contract sau deplasarea la bancă;
  • beneficiezi de avantajele 3D Secure - cel mai înalt standard de securizare a plăţilor pe Internet creat de organizaţia internaţională de carduri MasterCard.

Dacă vrei să cumperi ceva de pe un site ce nu utilizează serviciul SecureCode, ar trebui să iei următoarele măsuri simple de precauţie:

  • Achiziţionează numai de la furnizorii cunoscuţi de tine ca fiind de încredere şi cu o anume reputaţie.
  • Niciodată să nu dai informaţii legate de PIN-ul tău.
  • Asigură-te că informaţiile despre cardul tău vor fi încriptate înainte de a le furniza pe Internet – verifică dacă în subsolul paginii de web apare o cheie care nu este ruptă sau un lacăt, sau verifică dacă adresa site-ului folosit este de forma https:// în loc de http://.
  • Păstrează o dovadă/notă cu datele tranzacţiei efectuate pe Internet, împreună cu adresa web a magazinului. Mulţi dintre comercianţii online trimit clienţilor e-mailuri cu informaţii despre cumpărăturile făcute – salvează-le sau printează-le.
  • Înainte de a cumpăra, citeşte despre procedurile de livrare şi returnare ce trebuie să se afle la dispoziţia oricărui client pe site-ul magazinului. Pot fi trimise înapoi obiectele necorespunzătoare? Dacă obiectele sunt cu defecte, vei primi despăgubire?
  • Site-ul magazinului ar trebui de asemenea să ofere informaţii în legătură cu detaliile şi costurile livrării, în ce valută se face plata şi ce comisioane se aplică.
  • Caută un număr de contact sau adresa de e-mail şi notează-le în cazul în care vei avea nelămuriri.

Utilizarea cardului la bancomate

Bancomatele sunt puncte de atracţie pentru infractori, deoarece acestea asigură accesul direct la disponibilităţile din contul curent şi în unele cazuri chiar şi la informaţia personală a utilizatorilor, care poate servi pentru furtul de identitate. În timp ce un bancomat conţine o cantitate semnificativă de disponibilităţi, însăşi cardurile bancare oferă acces infractorilor la conturile curente ale clienţilor Băncii al căror sold, cu uşurinţă, poate depăşi valoarea de mijloace băneşti existente într-un singur bancomat. Un card furat, presupunând că PIN-ul acestuia de asemenea se cunoaşte, poate fi utilizat de infractori pentru retragerea de numerar din contul bancar până la atingerea limitei zilnice de extragere or până când cardul va fi blocat de emitent. Cât timp hoţii continuă să atace bancomatele şi să retragă numerarul pe care le conţin acestea, atâta timp ei vor continua să se concentreze asupra modalităţilor de colectare informaţii despre cardurile bancare şi creşterea câştigurilor aferente.

Există trei tipuri de bază de spargere a bancomatelor:

  1. Tentativele de sustragere a informaţiei aferentă cardurilor bancare ale clienţilor
  2. Atacuri împotriva bancomatelor, în vederea colectării de informaţii aferente cardurilor bancare, prin intermediul calculatorului şi reţelei
  3. Atacuri fizice împotriva bancomatelor


Card Skimming

Acest lucru se întâmplă atunci cînd detaliile benzii magnetice de pe card şi PIN-ul acestuia sunt capturate la bancomate prin intermediul unui card reader cunoscut sub denumirea de dispozitiv de skimming. Dispozitivul de skimming este plasat pe bancomat în aşa fel încât prezenţa acestuia este ascunsă, în schimb permite captarea informaţiei referitoare la banda magnetică a cardului şi introducerea PIN-ului de către client. Clientul introduce cardul în bancomatul care a fost modificat cu dispozitivul de skimming, efectuează o tranzacţie obişnuită şi retrage cardul. Clientul părăseşte bancomatul fără a sesiza faptul că cardul său a fost compromis. Informaţia captată este mai apoi utilizată pentru a reproduce carduri falsificate pentru viitoare retrageri de numerar frauduloase. Clienţii vor avea cunoştinţă de cauză când retrageri de numerar/tranzacţii neautorizate vor fi efectuate din conturile lor bancare. Datorită faptului că dispozitivul de skimming este foarte sofisticat şi adesea dificil de detectat, multe carduri ajung să fie compromise.

Infractorii utilizează şi alte modalităţi pentru a face acest lucru şi PIN-ul este obţinut utilizând atât mici camere spion, cât şi tastaturi PIN false. Din ce în ce mai mult tehnologia blue tooth wireless este utilizată pentru a transmite datele cardului şi a PIN-ului spre un laptop la o locaţie la distanţă. Această informaţie poate fi apoi trimisă cu uşurinţă oriunde în lume, pentru o producere rapidă de carduri false.

Reguli de aur pentru evitarea fraudelor la bancomate

Alege un bancomat sigur

  • Nu utiliza bancomatele cu semne vizuale sau avertismente plasate în exces pe bancomate, dat fiind faptul ca acestea sunt utilizate adesea de infractori, care încearca sa asigure publicul de faptul ca bancomatele falsificate sunt în siguranţă. Fii extrem de precaut cu instructiunile ieşite din comun aferente modalităţii de utilizare a bancomatului.
  • Când este posibil utilizează bancomatele din interiorul băncilor, altor clădiri sau din zone închise, decît cele amplasate în stradă. Bancomatele amplasate în stradă sunt mult mai facil accesate de infractori.

Analizează împrejurimile înainte de utilizarea PIN-ului

  • În permanenţă fii atent la împrejurimile fizice în care te afli. Utilizează bancomatele care sunt la vedere şi bine iluminate. Fii extrem de precaut cu bancomatele amplasate în zone întunecoase sau în locuri care nu par a fi bine păzite si monitorizate.
  • Asigură-te că oamenii care stau în coada de aşteptare la bancomat se află la o distanţă corespunzătoare faţă de tine. Fii precaut la propunerile dubioase de ajutor la utilizarea bancomatului, chiar dacă cardul tău este blocat sau întâmpini alte tipuri de dificultăţi. Nu lăsa pe nimeni să-ţi distragă atenţia. Renunţă la efectuarea tranzactiei în situaţia în care în apropierea bancomatului se află persoane dubioase.
  • Acoperă tastatura cu mâna, în aşa fel încât codul tău PIN să nu fie înregistrat de o camera ascunsă sau de o persoană care captează informaţia tas. Niciodată nu dezvălui nimănui codul PIN.
  • PIN-ul este strict personal şi confidenţial şi nu trebuie să fie dezvăluit sub niciun pretext (inclusiv pentru blocarea cardului), nici chiar funcţionarilor bancari sau organelor de poliţie. Pentru identificarea de către bancă, trebuie să fie folosită doar parola declarată în cererea de emitere a cardului.

Analizează bancomatul

  • Dacă partea frontală a bancomatului arată diferit în comparaţie cu altele din zonă (spre exemplu, acesta are o oglindă suplimentară pe faţă), are un strat lipicios (posibil de la un dispozitiv ataşat la acesta) sau semne vizuale amplasate în acces – utilizează un bancomat diferit şi notifică banca despre constatările tale.
  • Dacă vizitezi un bancomat necunoscut care nu se află în interiorul băncii, analizează-l foarte atent. Chiar daca eşti familiarizat cu bancomatul, fii precaut la orice aparenţă diferită sau neobişnuită a card reader-ului (cititor de carduri). Dacă slot-ul de inserţie al cardului arată neobişnuit/voluminos încearcă să îl împingi cu mîna. În cazul în care ceva a fost lipit de card reader-ul real, acesta se va mişca sau chiar va cădea. Dispozitivul de reţinere a cardului sau numerarului trebuie să fie lipit de card reader sau de bancomat. Dacă bancomatul pare a avea orice blocaj în slot-ul de inserţie a cardului ori pe tastatura – nu-l folosi. Anulează tranzacţia. Niciodată nu încerca să demontezi dispozitivul suspectat.
  • Chiar dacă eşti familiarizat cu un bancomat, fii foarte atent la caracteristici diferite şi neobişnuite de pe tastura bancomatului. Daca o tastatură de introducere PIN falsă este alipită celei originale va aparea “incorect atasata”, fiind mutata puţin înapoi şi înainte.
  • Atrage atenţia dacă sunt montate alte camere suplimentare decât cele de bază şi evidente aferente bancomatului.
  • Raportează imediat reţinerea cardului de către bancomat. Dacă ai posibilitate nu părăsi bancomatul şi apelează banca de la bancomatul unde ţi-a fost reţinut cardul. Niciodată nu accepta ajutorul unor persoane străine pentru retragerea cardului reţinut de bancomat. Suplimentar poţi informa forţele de ordine locale.
    Serviciul Contactell: 0 (373 22) 256 456, serviciu activ 24 ore din 24.
  • Dacă bancomatul utilizat nu distribuie numerarul, acesta poate fi fals şi e recomandabil să anunţi banca la care te deserveşti despre un risc potenţial la care e supus contul tău. Dacă utlizezi un bancomat care nu aparţine băncii (deseori în staţiile de deservire şi în locuri publice) fii atent la taxele suplimentare. Bancomatele private care nu sunt asociate direct cu banca obţin profit din comisioane. Dacă nu se indică perceperea comisioanelor suplimentare, atunci bancomatul respectiv ar putea fi fraudulos.

Revizueşte extrasele de cont

  • Revizuieşte extrasele de cont pentru orice operaţiune pe care nu o recunoşti. În timp ce majoritatea fraudelor se comit foarte rapid, unele dintre acestea nu au loc săptămânal sau lunar după ce informaţia cardului tău este captată. Revizuirea frecventă reduce impactul potenţial de comitere a fraudelor.
  • Dacă ai pierdut cardul bancar, ţi-a fost sustras de cineva sau dacă observi operaţiuni frauduloase în contul tău, anunţă imediat banca despre pentru a preveni o eventuală pierdere.

 

Furt de date personale

  • Nu comunica date despre cardul tău la telefon persoanelor necunoscute.

 

Exemplu: O persoană te contactează şi te informează că lucrează în Departamentul care răspunde de securitatea cardului Visa/MasterCard de la Mobiasbancă.

Persoana dată deja îţi cunoaşte numele, adresa de contact, câteva cifre din numărul cardului şi informaţiile din cardul tău.

Eşti informat că pe cardul tău de credit a fost raportată o achiziţie nejustificată, respectiv eşti apelat pentru a verifica această informaţie. Prin urmare, poţi să fii întrebat dacă ai făcut cumpărături ale unui produs X în sumă de Y €/ $/ MDL la un magazin „Z”, sau de pe Internet.

Sub pretextul de a verifica dacă acest card nu a fost furat sau pierdut, ţi se cere să citieşti ultimele 3 cifre de pe partea din spate a cardului tău (acestea sunt numerele pe care le foloseşti în momentul efectuării cumpărăturilor online). După aceasta, ţi se confirmă că datele pe care le-ai dat sunt corecte şi că ea/el a dorit să fie sigur că acest card nu a fost furat sau pierdut.

Scopul apelului a fost aflarea numărului de identificare format din 3 cifre (CVC) de pe versoul cardului.

Concluzie: Niciodată nu comunica numărul de identificare (CVC) al cardului unei persoane terţe, nici chiar dacă aceasta este lucrător bancar. Nu efectua plăţi prin Internet pe pagini puţin cunoscute sau dubioase.

Semnalează imediat orice apel suspect primit în legătură cu cardul tău.
Contactell: 0 (373 22) 256 456, serviciu activ 24 ore din 24.

  • Atenţie la tentativele de fraudă de date personale/bancare, care se concretizează în mesaje e-mail transmise aparent ca fiind din partea Băncilor integrate în grupul Société Générale şi sunt destinate atât clienţilor, cât şi non-clienţilor acestora

Pentru a evita prejudicii personale te rugăm să nu dai curs acestor tentative ţinând cont de următoarele aspecte:

Băncile integrate în Grupul Société Générale nu solicită clienţilor săi telefonic/prin e-mail sau prin alte modalităţi comunicarea de date confidenţiale referitoare la cardurile bancare/conturile bancare/parole personale de autentificare.

NU RĂSPUNDE/IGNORĂ asemenea solicitări – nu accesa link-urile oferite şi sub nicio formă nu oferi informaţia solicitată în e-mail

Semnalează imediat asemenea tentative consilierului de clientelă care te deserveşte sau pe adresa office@mobiasbanca.md

 

înapoi