Alexandru Bălan, despre sisteme de siguranță în aviație

Moldoveanul Alexandru Bălan promite să revoluționeze domeniul siguranței aviatice. Drumul de la ideea originală până la produsul final a durat 7 ani grei, însă nu fără rezultat

Moldoveanul Alexandru Bălan promite să revoluționeze domeniul siguranței aviatice. Drumul de la ideea originală până la produsul final a durat 7 ani grei, însă nu fără rezultat. Acum face aeronautica la Helsinki, însă își dorește să arate lumii că și în Moldova se face ceva de talie mondială.

 

  • Dosar

Data nașterii: 11 iunie 1985
Studii: Arhitector, Inginer Aeronautică
Performanțe: Proprietar/CEO Alexander Balan Engineering SIAAB Technology - Sisteme de Siguranță în Aviație

 

  • Eram la altitudine, când brusc avionul în care mă aflam a pierdut din puterea de absorbție, dat fiind faptul că apăruse o problemă tehnică de motor, calificată drept ușoară”

Imediat am încercat să înțeleg schematic de unde vine problema și cum poate fi rezolvată. Știind bine că într-o catastrofă aeriană șansele de supraviețuire sunt nule, din cauza deflagrației și exploziei rezervoarelor cu combustibili (Kerosene), proces calificat ca cel mai mare inamic al aviației, mi-a apărut ideea SIAAB1. 

 

  • Având studii în arhitectură, dar fiind îndrăgostit de specialitatea tatălui meu pilot, am luat decizia că trebuie să fac aviație

Așa am ajuns la Helsinki Finlanda, ca mai târziu să capăt studiile necesare și să pot forma o echipă de specialiști tehnici în chimie și mecanică. Contractându-i pe colegii mei în proiect și obținând primele rezultate pozitive am luat în desfășurare și o altă parte a siguranței aviatice, la fel de importantă - „Factorul traumatic”. Așa a luat viață cea de-a doua parte a proiectului SIAAB2.

 

  • De la ideea originală până la produsul final SIAAB, a fost nevoie de 7 ani de muncă intensivă și asiduă

A fost un timp suprasolicitat și plin de încercări și teste periculoase. Uneori moralul era la pământ, însă succesul a venit imediat după dezamăgire. Acum toată echipa ABE se simte mândră de rezultatele obținute. Noi nu dăm importanță venitului, ci recunoștinței internaționale de care ne bucurăm la moment. Programăm un test final pentru sfârșitul acestui an în California US, realizat pe un poligon cu un avion cu fuzelaj mediu.

 

  • SIAAB1 este autonom și este administrat de un soft inteligent care citește informația computerului de sistem al aparatului de zbor

În același timp acesta este ideal compatibil cu sistemul de operare de bază. Întreg sistemul este unul pasiv și devine activ doar în cazuri extreme, ireversibile. Misiunea acestuia este de a neutraliza complet Kerosene-ul schimbându-i instantaneu structura fizică și chimică a acestuia, făcându-l 100% neinflamabil. Astfel se garantează o rată de 97% supraviețuire la impact. A doua parte SIAAB2 (anti-traumă) la fel are la bază un lichid hibrid, care, la contact cu oxigenul, își mărește volumul de 416 ori, devenind gel sub formă de spumă. Spuma injectată în salon devine una omogenă sub formă de bile cu un diametru de 4 și 7 cm, imposibil de înghițit. După 30 sec. gelul de spumă își pierde capacitățile reactive și devine lichid, iar pasagerul rămâne nevătămat și doar un piculeț umed.

 

  • Cu toate că îmi desfășor activitatea în afara țării, am vrut să arăt lumii că și în Moldova se face ceva de talie mondială

Republica Moldova nu este lipsită de elite, elite care fac progres, persoane care pot fi în stare să dea cursuri noi dezvoltării naționale și, de ce nu, internaționale. Poate undeva am ascuns și un mesaj de încurajare pentru toți cei care se simt intimidați, dar au ceva interesant să ne spună sau să ne arate.

În timpul apropiat, imediat după testul final de poligon, planific implementarea SIAAB și pe transportul terestru. Iar dacă să vorbesc despre ce va fi după asta, atunci vă informez că în scurt timp ABE va lansa și SIAAB3.

 

Video