Alexei Lalîchin: Scopul nostru este să trezim interesul populației pentru știință

„Mendelevium” – este primul și unicul laborator științifico-distractiv din Moldova. El a fost creat cu scopul de a face știința mai accesibilă

În cadrul acestui proiect sunt organizate show-uri, spectacole, seminare și tabere. Recent, acești „oameni de știință” au participat la „Moldova are Talent”, unde show-ul lor s-a bucurat de popularitate. Laboratorul a fost creat de 4 oameni: Alexei Lalîchin, Ruslan Sochirca, Irina Cazacova, Galina Lișan. Unul din liderii inspiraționali ai proiectului – Alexei – care se mai numește și profesorul 220, ne-a povestit ce înseamnă să fii parte a acestui proiect.

 

 

 

  • Dosar

Nume, Prenume: Alexei Lalîchin
Data nașterii: 9 iunie 1991
Locul nașterii: Chișinău
Studii: matematică aplicativă
Domeniu: știință
Realizări: Unul din fondatorii proiectului „Mendelevium”

 

  • Mendelevium – este primul proiect științifico-distractiv din Moldova

Ideea creării acestui proiect ne-a venit după ce am văzut ceva similar în Kiev. În clubul „Știința Veselă” actorii în timpul spectacolului făceau trucuri neobișnuite: în aer apăreau baloane, lichidele se aprindeau, ingredientele produceau sunete și își schimbau culoarea. Ulterior am aflat că acesta era rezultatul unor experimente chimice și fizice. Proiectele distractive orientate spre familiarizarea oamenilor cu știința se practică în multe țări și se bucură de popularitate. Pentru a învăța să combini corect diferiți reactivi nu trebuie să fii chimist, e suficient să treci un curs de instruire la un profesionist. Asta am și făcut-o. În timp ce învățam, interesul nostru pentru științe a crescut într-atât de mut că am decis să creăm proiectul nostru personal. Astfel am început să inventăm experimentele noastre.

 

  • Noi arătăm experimentele noastre și invităm spectatorii să le repete

Inițial ne orientam doar spre copiii de vârstă școlară. Apoi am început să fim invitați la evenimente pentru maturi – nunți, zile de naștere, petreceri corporative – unde arătam show-ul nostru. Noi nu doar facem „magie”, dar invităm și spectatorii să realizeze de sine-stătător experimentul. Oamenii fac asta cu entuziasm, iar apoi pun întrebări, cum ar putea să repete experimentul acasă și unde ar putea face rost de reactivii necesari. Cu părere de rău, nu toate componentele pot fi cumpărate în farmacii sau magazine specializate. De multe din ele facem rost de peste hotare, prin intermediul colegilor noștri, care se ocupă de proiecte similare în alte țări. Noi ținem legătura cu ei și regulat facem schimb de descoperiri.

 

  • Programul școlar lasă de dorit în comparație cu laboratorul nostru

În primul rând, programul școlar este orientat cantitativ, și nu calitativ. În al doilea rând, el este construit în jurul teoriei. Iar în laboratorul nostru copiii pot pipăi totul. În arsenal avem 10 programe, dezvoltate pe teme diverse. Uneori schimbăm conceptul în dependență de vârsta micilor spectatori. Anul acesta am organizat un spectacol științific de revelion pentru copii. În spectacol au participat personaje interesante, cum ar fi Moș Criogen, Prințesa D'Azot și altele.  Pentru copiii mai mari, avem o serie de seminare tematice și tabere de zi, unde le predăm, prin intermediul jocului, chimia, fizica, biologia și alte științe. În timpul lecțiilor apărem sub chipul unor profesori cu nume haioase: profesor 220 (care petrece experimente periculoase), profesor Molecula (care rezolvă cele mai dificile probleme), profesor Kvant (care explică totul) și așa mai departe. De asemenea, organizăm zile de naștere în stil științific și întâlniri sub egida „Clubului tinerilor Genii”.

 

  • Des suntem întrebați dacă învățarea practică a chimiei nu va aduce daune copiilor – ar putea rămâne entuziasmați de cele învățate și încerca să aplice abilitățile dobândite acasă

Unii reactivi cu care lucrăm sunt periculoși, dacă îi utilizezi incorect, de aceea toate lecțiile noastre sunt însoțite de instrucțiuni severe. Noi povestim copiilor despre aspectele pozitive și negative ale fiecărui element. Iar cel ce este informat, este înarmat să evite acțiunile iresponsabile.