Mark Mazureanu: profesorul moldovean care îi învață pe studenții americani cum se face politică

La cei 35 de ani ai săi, este doctorant la Universitatea Rutgers din statul New Jersey (SUA) și e profesorul care în fața a sute de studenți americani vorbește despre politică și relații internaționale

Obosit de realitatea de pe timpul când absolvise liceul, Mark Mazureanu a aplicat la studii peste hotare. Au urmat burse de studii în Polonia, Germania, iar acum este în State. La cei 35 de ani ai săi, este doctorant la Universitatea Rutgers din statul New Jersey (SUA) și e profesorul care în fața a sute de studenți americani vorbește despre politică și relații internaționale. Are parte de o experiență frumoasă și afirmă că se va întoarce acasă pentru a pune umăr la mișcarea carului, din mediul academic din Republica Moldova, din loc.

 

 

 

  • Dosar

Nume, Prenume: Mark Mazureanu
Data nașterii: 24 iulie 1979
Locul nașterii: Chișinău
Studii: Moldova, Germania, Polonia, SUA
Domeniu: Cultură, Educație, Științe Politice și Relații Internaționale

 

  • Toate cursurile pe care le predau la Universitatea Rutgers țin de politică externă sau politici comparate

Cel mai des însă țin lecții în domeniul globalizării în spațiul non-vestic. Câteodată predau și politica externă a Rusiei în Europa Centrală și de Est. Faptul că sunt din Moldova și cunosc particularitățile valorilor Europei de est mă ajută foarte mult.

 

  • Profesorii americani ies destul de des cu studenții la o cafea

În special mai spre sfârșitul semestrului, când toți studenții brusc își amintesc cât de importante sunt cursurile și bombardează profii cu rugăminți de a se întâlni cu ei. De obicei, după ce termin să predau un curs la universitate și am toate notele, obișnuesc să-mi invit studenții acasă la o cină. Aceste cine mai tot timpul se termină cu discuții politice și planuri mari de-a schimba lumea. Asta e natura studenților – de a schimba totul și deodată.

Problema majoră a învățământului instituțional, fie asta școală, colegiu sau universitate este că studenții sunt prinși într-o capcană ierarhică în care șeful domină subalternul. Aceasta schemă începe a domina conștiința tânărului. În așa fel, ieșiti de pe băncile instituției de învățământ tinerii adesea au frica că nu vor face față unui sistem în care lipsește prezența șefului. De aceea ei sunt mai reticenți de a se aventura în afaceri, de a lansa inițiative, dar își caută un job în care poziția șefului este prezentă.

 

  • Ceea ce diferă cel mai mult între sistemele academice americane și moldovenești este atitudinea profesorilor și administrației instituțiilor de învățământ față de studenți

O bună parte din profesorii din Moldova arătau un continuu dispreț față de studenți. Acest aspect nu cred să fie neapărat un efect al imperfecțiunii sistemului academic, el este mai degrabă un efect al lipsei de profesionalism. Altă dată ceea ce întâlneam adesea era că unii profesori nu cunoșteau materialul pe care îl predau și se bazau pe careva conspecte dubioase din care citeau la lecție. Aici treptat își face cale și următoarea problemă– interactivitatea lecțiilor. În State profesorul universitar este la discreția studentului 24/24. De exemplu, acum este ora 2.30 noaptea și 5 minute în urmă am primit un email de la un student care nu știa cum să-și formuleze mai bine o ipoteză pentru un eseu pe care i l-am dat să-l scrie, eu i-am răspuns și mi-am continuat treburile mai departe.

 

  • Vreau să predau la universitate la noi în țară

Chiar dacă salariul va fi de nimic, o voi face din motivația de a mișca carul înainte. Vreau să mă implic la fel și în lucrul în serviciul public. Plus, pentru a nu fi expus tentației corupției, voi lansa o afacere care mă va satisface financiar.