Tudor Zbîrnea: pictorul moldovean care a devenit administrator

Pictorul moldovean Tudor Zbîrnea știa despre problemele Muzeului Național de Arte din Moldova

Când i-a fost oferită posibilitatea să schimbe cursul lucrurilor, el fără dubii a fost de acord să devină administrator al muzeului și să facă tot ce îi stă în puteri pentru a salva și potența tezaurul cultural al Moldovei.

 

  • Dosar

Nume, Prenume: Tudor Zbîrnea
Data nașterii: 29 decembrie 1955
Locul nașterii: Nisporeni
Studii: Colegiul Republican de Arte „I. E. Repin”; Academia de Arte, secția pictură, Iași, România
Domeniu: artă
Realizări: Picturile lui Tudor Zbîrnea sunt păstrate în colecțiile personale și de stat a mai multor state - Australia, Austria, Belarus, Belgia, Franța, Italia, Germania, Rusia, România, Venezuela, SUA, Israel, Turcia. Tudor Zbîrnea a primit mai multe premii pentru realizările sale în domeniul artei

 

  • Aspectul dificil al activității

Când am început să administrez muzeul, eram conștient că urmează o perioadă de activitate intensă. Dar, faptul că o să pot beneficia de primul concediu abia după 5 ani, a fost o surpriză și pentru mine. Cu părere de rău, când ești antrenat în administrarea unui muzeu, nu prea îți rămâne timp pentru artă. Creativitatea în activitatea managerială se manifestă, probabil, doar în căutarea noilor forme de interacțiune cu vizitatorii, în dorința de a atrage cât mai mulți oameni în muzeu, care ar înțelege că acesta este un organism viu, și nu un depozit de opere de artă. Muzeul nu este doar un loc în care poți face cunoștință cu arta, ci și un loc unde poți întâlni oameni interesanți. Noi tindem să organizăm expoziții mult mai interesante, la un nou nivel, mult mai calitativ.

 

  • Colecția

În pofida finanțării mici, colecția Muzeului de Arte continuă să se lărgească. Cu toate că în ultimii ani ea se completează din contul donațiilor. În ultimii ani colecția a fost completată din contul picturii și graficii lui Auguste Bayar, sculpturilor lui Vasilii Gorduz, picturilor Eleonorei Romanescu, Adei Zevina, Aureliei Roman și a multor altora.  Doar o parte mică din bugetul de stat este alocată pentru lărgirea colecției. Acesta este un subiect dureros pe care îl abordez des. Noi nu avem dreptul să uităm de problema  colecțiilor de artă contemporană.

 

  • Condiții complicate

În februarie 2014, prin internetul moldav, au început să circule fotografii în care eu curățam acoperișul muzeului de zăpadă. Am fost foarte mirat de surplusul de interes pentru aceste fotografii. Nu era nimic deosebit în acele fotografii. Cu părere de rău, în Sala Mare, pe care recent am restaurat-o, a început să curgă acoperișul. Problema trebuia soluționată rapid, pentru a împiedica deteriorarea decorului. Nimeni nu a riscat să urce pe acoperișul înghețat, iar eu nu puteam cere asta de la lucrători, pentru că presupune un risc, iată și am decis să o fac singur. Trebuie să spun din start că eram susținut cu frânghii și angajatul care ținea frânghiile a făcut pozele. Apropo, acest acoperiș îl curăț cu regularitate: iarna de zăpadă, toamna de frunze.

 

  • Pictura este infinită

În pofida faptului că sunt foarte ocupat, tot timpul meu liber îl dedic creației. Lucrez concomitent asupra mai multor picturi și niciodată nu știu de cât timp voi avea nevoie pentru a le finisa. Pictura este infinită.

 

De regulă, mă reîntorc la picturile mele iar și iar, dar în același timp încerc să nu pierd din spontaneitate. Lucrul poate fi considerat încheiat atunci când toate detaliile în pictură sunt la locul lor. Ideile pentru picturile mele vin de la sine și foarte rar sunt legate de lumea exterioară.

 

  • Procesul

Prețuiesc procesul care îmi permite să mă dezvolt și să descopăr noi tehnici de exprimare artistică. Orice om poate fi învățat să deseneze. Dar nu oricine care desenează poate deveni pictor. Pe lângă cunoștințe și abilități e nevoie de mult efort și lucru în atelier, rezistență la eșecuri și nereușite, capacitatea de a analiza, precum și capacitatea de autojertfire.

 

  • Simțul tactil

În artă trebuie să găsești în permanență noi tehnici de exprimare artistică, care te vor aduce la rezultatul dorit. Este foarte important să simți materialul cu care lucrezi și prin care poți exprima starea ta interioară. Dar în același timp intelectul trebuie să controleze emoțiile. Principiul meu este: dezintegrarea formei și integrarea ei într-o nouă structură. Este un proces îndelungat, dar el amplifică expresia. Folosesc cele mai diferite instrumente: pensule, cuțit paleta, spatulă, degetele și altele.

 

  • Decizia corectă

Iubesc Moldova și nu intenționez să o părăsesc. Cred că fiecare din noi este liber să facă alegerea: să plece sau să rămână. Am avut această posibilitate în decursul ultimilor 25 de ani. Probabil din acest motiv nu m-am grăbit să mă folosesc de ea. Cred că am luat decizia corectă.